Sportcode-clanek-Sleepmag
(Zdroj: Sport Code)

Kdo chce svaly mít, nesmí v noci bdít! Možná si říkáte, že nejdůležitější je přece pravidelný trénink a správná strava. Ano, to beze sporu. Nebude vám to však nic platné, pokud si v noci nedopřejete kvalitní odpočinek. Proč by sportovci měli dbát na kvalitu svého spánku a co se stane, když svůj spánek zanedbávají? Na to se zaměříme v dnešním díle našeho seriálu o spánku.


Co se děje s našimi svaly při spánku

V minulém díle jsme si vysvětlovali důležitost fází spánku. Právě střídání fází spánku a jeho dostatečná délka hraje velkou roli při psychické i fyzické regeneraci organismu. Při N-REM fázích spánku dochází k regeneraci tkání a dobití energie. Uvolňuje se růstový hormon, který se přímo podílí na růstu svalů. REM fáze spánku jsou důležité pro zmírnění napětí a bolesti ve svalech.

Aby svaly rostly a byly v dobré kondici, potřebují nejen růst, ale také regenerovat. Během spánku si tělo vyrábí hormony, jež se starají o „servis“ a růst našich svalů. V našem spícím organismu probíhá celá řada procesů, které pomáhají regeneraci a anabolickým procesům růstu a obnovování svalové hmoty. V průběhu spánku se opravují různá drobná poškození svalů a úponů, ke kterým během tréninku běžně dochází. Tělo se čistí od virů, bakterií a různých odpadních látek, vznikají nové buňky a vstřebávají se minerály a stopové prvky. Především je spánek důležitý pro naši nervovou soustavu. To vše ovlivňuje psychickou i fyzickou kondici sportovce.

Lidé, kteří vykonávají během dne různé fyzické aktivity by měli spánkem strávit minimálně 7 hodin. Vrcholoví či profesionální sportovci by si měli dopřát alespoň 9 hodin spánku.

 

Svaly a špatný spánek

Při nedostatku spánku dochází především k hormonální nerovnováze. Naše hormony se doslova bouří a to má za následek několik negativních jevů. U jedinců, kteří spí málo či nekvalitně, existuje vyšší pravděpodobnost sklonu k obezitě. Ranní únavu a celodenní pocit vyčerpání lidé kompenzují konzumací nevhodných potravin bohatých na sacharidy a tuky. Počet vypitých šálků kávy se zvyšuje a večerní nájezdy na lednici se stávají každodenní rutinou. U chronických nespavců (v menší míře se to však děje i u těch příležitostných) se více ukládá tuk v oblasti břicha a stehen. Hrozí jim také tzv. pre-diabetes neboli neboli inzulinová rezistence.

Při špatném spánku se snižuje množství vyloučeného růstového hormonu a dochází k narušení tvorby testosteronu. Po tvrdším tréninku je naprosto klíčové, aby se svaly „opravily“ a rostly. V opačném případě bude vaše snaha marná, výsledky se nebudou dostavovat tak rychle a efektivně, jak by mohly. Při nekvalitním spánku doslova sabotujete snahu a schopnost vašeho těla se zotavit a vytvořit si podmínky pro zvýšení vaší fyzické kondice a síly.

 

Spánek zlepšuje cvičení a cvičení zlepšuje spánek

Mezi spánkem a cvičením panuje vzájemná závislost. To znamená, že kdo se pravidelně věnuje fyzickým aktivitám, snadněji usíná a kvalita jeho spánku je vyšší a v noci se nebudí tak často. Naopak lidé se sedavým způsobem života nebo bez pravidelného pohybu (někdy i s nedostatkem pobytu na čerstvém vzduchu) mívají velké problémy s usínáním, v noci jsou neklidní. Ráno se cítí bez energie, stejně tak přes den. V případě sportovců má spánek blahodárný účinek na rychlost odezvy svalů a sportovní výkon. Spánek má pozitivní vliv na reakční dobu a rychlost. Sportovci jsou obratnější a pohotovější. Obecně se však nedoporučuje věnovat se náročnějším pohybovým aktivitám později než dvě hodiny před ulehnutím ke spánku. To může mít za následek zhoršený průběh spánku.

 

Suplementy pro kvalitní spánek

Pokud přes veškerou vaši snahu nedokážete pořádně spát, vyzkoušejte doplněk stravy SLEEPMAG od české značky SPORT CODE. Tento předspánkový suplement přispívá ke zvýšení kvality spánku. Pomůže vám podat maximální výkon během náročných dnů, ať už to bude v práci nebo v posilovně. Obsahuje magnesium bisglycinát, inositol, taurin a glycin. Tyto látky pomáhají ke tvorbě spánkového hormonu melatoninu a regeneraci. Podporují vylučování důležitých neurotransmiterů, jako jsou GABA nebo serotonin, které jsou důležité pro naši psychickou pohodu. Mají příznivý efekt na mozek, kosti a srdce. Co je však nejdůležitější, napomáhají ke kvalitnímu hlubokému spánku, jenž je naprosto zásadní pro regeneraci a růst svalstva, stejně jako pro vaši psychickou pohodu.

Právě psychika jde ruku v ruce s fyzickou kondicí. Nepodceňujte důležitost spánku pro váš tréninkový program, pro vaši práci i pro váš život. Bez psychické pohody vám tělo nebude sloužit tak, jak byste si přáli.

Pokud byste rádi zlepšili váš spánek přirozenou cestou, přečtěte si naše další rady, jak se zbavit zlozvyků a naučit se lépe spát.

 

Zdroje:
Dominik Kodras. E-book: Zázrak jménem spánek. Tipy a triky pro zlepšení spánku a kvality života.

https://kulturistika.ronnie.cz/c-34430-spanek-nejvice-zanedbavany-faktor-siloveho-treninku.html
http://www.unar.cz/clanek/spanek-a-sport
https://obehani.cz/behani-a-spanek-kolik-hodin-je-nutne-spat-a-kdy-vecer-smime-nejpozdeji-vybehnout/
https://www.institutmodernivyzivy.cz/spanek/